Etiketter

söndag 4 november 2012

Hkk utvärdering av måltid


Kycklingsoppa med nudlar

Jag valde att göra kycklingsoppa med nudlar eftersom jag ville prova på något nytt som jag inte ätit förut och det både såg och verkade gott.
Jag lagade maten hemma till min familj och dom tyckte den var god och mättande. Även jag tyckte om den.

Matcirkeln: kyckling - kött och fisk
nudlar - bröd, mjöl och gryn
morot, paprika och purjolök - rotfrukter
smör - fett
Tallriksmodellen: den blev blandad eftersom det det är soppa.

Kyckling och grönsakerna var ekologiska.
Grönsakerna var utifrån säsongen.

Näringen i maten:
Kycklingen: innehåller bland annat protein som är viktigt för människan, vilket behövs för att det ska bildas nya celler.
Morötter: den innehåller mycket fribrer som både ger mättnadskänsla och är bra för magen.
Paprika: den innehåller mycket C-vitamin som behövs för att upptaget av järn.
Miljömat eller ej:
Kycklingen är bra om den är ekologisk eftersom metanutsläppet är mindre än om det är nötkött.
Nudlar är ingen bra miljömat eftersom odlingarna eftersom utsläppen ger ifrån sig klimatgaser, metan.(www.miljomat.se/)


Morötter: 2,50 kr 
Paprika: 2,95 kr  
Purjolök: ca 3 kr 
Kyckling: 15,00 kr 
Nudlar: 1,84 kr 
Smör: 0,04 kr  

Hela min måltid kostade ca 25 kr. Det var en väldigt billig måltid om man jämför med en lunch på stan som kan kosta ca 50-100 kr. Alla grönsaker och kycklingen var ekologiska vilket betyder att det inte finns några onaturliga tillsatsmedel, bekämpningsmedel och ingen konstgödning.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det verkar ha gått bra med din måltid! Det syns att du har varit medveten om dina val när du har planerat. Du har tänkt mest på aspekten miljö och skrivit lite mindre om miljö och ekonomi. Det är bra att du skrev om ett av näringsämnena (protein). Till nästa gång kan du tänka på att skriva mer om kolhydrater. Du kan även till nästa gång tänka på nyckelhålsmärkta- och närproducerade varor. Du kunde ha skrivit lite mer om hur du kan förändra måltiden beroende på vilken kost du behöver. T.ex ifall du bantar så ska du minska kolhydrater (nudlar) och ifall du sportar mycket och behöver mycket energi ska du öka mängden kolhydrater (nudlar). Bra jobb!

    SvaraRadera
  2. Du har skrivit bra saker om din måltid. Jag tycker framförallt att du har skrivit bra saker på aspekten miljö för att du har motiverat varför att dina varor är bra/dåliga för miljön. Tyvärr har du inte med aspekten ekonomi och du har skrivit väldigt lite på aspekten hälsa. För att skriva mer hade du kunnat lägga till vad du skulle göra för att få måltiden nyttigare och även skriva vad som var ekonomiskt. Men din måltid ser väldigt god ut.

    SvaraRadera
  3. Du har skrivit en bra utvärdering, du hade kanske kunnat skriva vad du hade kunnat göra bättre till nästa gång. Det var skönt att din utvärdering inte var så jätte lång.

    SvaraRadera